Apple-oprichter Steve Jobs moest niks hebben van een ‘stylus’, een pennetje om een aanraakscherm mee te bedienen. Maar Apple heeft er nu toch één gemaakt: de Pencil. 

“Wie wil een pen? Je moet het pakken en wegleggen en je raakt het kwijt, jakkie. Niemand wil een pen. Laten we dus geen pen gebruiken”, aldus Steve Jobs bij de lancering van de eerste iPhone in 2007. Hij zei dat de mens vijf ‘pennetjes’ aan elke hand had, namelijk de vingers. Die vond hij veel geschikter om een apparaat mee te bedienen.

Maar woensdag onthulde Apple toch een stylus, de Apple Pencil. De pen is een accessoire voor de nieuwe iPad Pro, een grotere versie van Apple’s tablet met een scherm van 12,9 inch, en kost 99 dollar.

De Pencil is voorzien van verschillende sensoren en is drukgevoelig. Schrijven en tekenen zou volgens Apple hetzelfde moeten zijn als met een potlood op papier. De slimme pen gaat enkele uren mee op een lading en werkt samen met diverse apps.

iPad Mini

Het is opvallend dat Apple de Pencil introduceert, omdat Steve Jobs, die overleed in 2011, bekend stond om zijn ondubbelzinnige visie als het gaat om technologie. Maar onder Tim Cook lijkt Apple vaker te maken waar de markt om vraagt. Wellicht dat Cooks achtergrond als Apples operationeel directeur daarbij meespeelt. Hij was jarenlang verantwoordelijk voor de verkoopactiviteiten en de inkoop van onderdelen.

 

Eerder al ging Cook tegen Jobs' visie in door met een kleinere iPad te komen. Jobs ging los tijdens de toelichting op de kwartaalcijfers in oktober 2010. Een kleine tablet van 7-inch was volgens hem alleen bruikbaar als-ie werd geleverd met schuurpapier om de vingers van mensen vier keer zo klein te maken.

Volgens de Apple-oprichter zou het iOS-besturingssysteem niet volledig uit de verf komen op een kleine tablet. Knoppen op een scherm kunnen niet te klein worden, anders kun je niet meer swipen en pinchen.

Apple, dat de tabletmarkt openbrak, hield lang vast aan het formaat van de originele iPad, dat een scherm heeft van 9,7 inch. Maar langzaam kwamen er kleinere tablets van concurrenten op de markt die goed verkochten, zoals de Nexus 7 van Google en de Galaxy Tab van Samsung.

De consument bleek behoefte te hebben aan een kleinere, lichtere en vooral goedkopere tablet. Apple zag dat uiteindelijk ook in en kwam in oktober 2012 met de iPad Mini. Daarvan introduceerde het bedrijf woensdag een nieuwe versie: de iPad Mini 4.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl